Positiewaarde van getallen

mab-staafje-10-cmIn groep 4 is het begrip van de positiewaarde van getallen een voorwaarde om de stof van de sommen tot 100 zich eigen te maken. In dit artikel uitleg over dit onderdeel en tips om problemen te voorkomen/verhelpen.

In het getal 34 is het voor ons vrij logisch dat het getal een waarde van 30 heeft en het getal 4 een waarde van 4. Voor kinderen is dit helemaal niet logisch. Op school wordt vaak MAB-materiaal gebruikt om kinderen dit te laten zien. De 3 betekend 3 staven van 10 en de 4 zijn 4 lossen. Hoewel kinderen dit soms wel kunnen vertellen is begrijpen iets anders. Daar is bij sommige kinderen veel oefening voor nodig.

Als u bij uw kind wilt testen of dit begrip al wel goed zit (zou in oktober/november van een schooljaar toch echt wel zo moeten zijn) vraagt u allereerst wat die 3 in 34 eigenlijk betekend. die betekend geen 3 maar 30. Wanneer kinderen dit niet weten is het aardig om uit te leggen dat er eigenlijk 30 – 3 zou moeten staan maar dat we met elkaar hebben afgesproken de nullen maar weg te laten omdat anders de getallen zo lang worden. Het blijft voor kinderen namelijk toch een vreemd verhaal dat die 3 eerst gewoon 3 betekend en vervolgens als er een getal achteraankomt ineens 30 voorstelt, 3 tientallen.

Wanneer kinderen wel kunnen vertellen dat de 3 in 34 eigenlijk 30 betekend en de 4 gewoon 4 eenheden dan kun je nog proberen of hij/zij dit ook echt begrijpt. Vraag bijvoorbeeld eens hoeveel 48 eraf 8 is, of 48 eraf 40. Voor kinderen die de structuur van de positiewaarde van getallen begrijpt zal dit erg weinig moeite opleveren. Als dit toch nog niet helder is voor kinderen vinden ze dit erg moeilijke sommen.

Wat de doen als u merkt dat dit nog wat oefening vraagt? Het mooist is om af en toe te laten zien met MAB-materiaal (u kunt ook zelf stroken en blokjes knippen die respectievelijk 10-tallen en eenheden voorstellen) hoe de getallen in elkaar zitten en dit materiaal ook te gebruiken om sommen als 48 – 8 of 48 – 40 te laten zien. Eierdozen zijn trouwens ook erg geschikt om dit principe te laten zien. Een volle eierdoos is dan een tiental en de eieren zijn de eenheden.

Vervolgens is het een kwestie van veel oefenen, online kan dit met de volgende oefeningen:

http://www.onderwijsmenu.nl/ict/haaien.swf

http://www.reken-taal.be/rekenen/getallen.htm

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>