Sommen over het tiental (8+4 / 12-6)

 

Deze sommen zijn de basis voor het rekenen met grotere getallen. Er zijn nogal eens kinderen die deze sommen niet op de goede manier hebben leren oplossen. Daardoor ontstaan gegarandeerd problemen. Als u uw kind verder wilt helpen is het dus een goed idee om te controleren of uw kind deze sommen oplost zoals beschreven in dit artikel.

Er zijn kinderen die erg handig zijn in het doortellen. Zelfs 7 + 8 kunnen ze redelijk vlot oplossen door vliegensvlug, desnoods met vingers en tenen, door te tellen. De leerkracht ziet geen tekortkomingen want het tempo is goed. Wanneer deze kinderen straks 7 + 8 moeten uitrekenen als tussenstap van een grotere som vallen ze door de mand, want onthouden waar ze mee bezig waren en ondertussen doortellen is te moeilijk.

Hoe dan wel? Het is de bedoeling dat het 2e getal zodanig opgesplitst wordt dat eerst wordt aangevuld tot 10 en dan verder. 7 + 8 wordt dan als volgt opgelost. 7 + 3 = 10, 10 + 5 = 15. 6 + 7 wordt opgelost als 6 + 4 = 10, 10 + 3 = 13. Bij de minsommen op dezelfde manier. 14 – 8 wordt opgelost als 14 – 4 en 10 – 4. Natuurlijk zijn er andere manieren, maar als basis moeten kinderen dit beheersen. De volgende stappen zijn te maken om dit aan te leren:

1. Vooraf moeten de splitsingen van de getallen tot 10 goed in het hoofd zitten. Op de pagina online oefenen staat een spelletje met de titel ‘splitsen’ waarmee dit geoefend kan worden.

2. Op een getallenlijn. Op de getallenlijn wordt met bogen eerst aangevuld tot 10 en dan de rest erbij geteld zoals op onderstaande afbeelding.

 

 

 

 

 

 

 

3. Uitschrijven. Kinderen schrijven de denkstappen voluit. 5 + 8 = || 5 + 5 = 10 || 10 + 3 = 13.

4. Kinderen maken de stappen in hun hoofd en schrijven ineens het antwoord op.

5. De strategie wordt automatisch toegepast.

Natuurlijk zijn er andere strategieën te gebruiken. Sommige zijn bij bepaalde sommen zelfs logischer. Ik zal er hieronder enkele noemen. De basisstrategie is echter om op terug te vallen wanneer andere strategieën niet handig zijn bij een bepaalde som.

x Gebruik maken van de dubbelen die vaak uit het hoofd worden geoefend. 7 + 7 = 14 dus 7 + 6 = 13.

x Omdraaien. 6 + 9 wordt eenvoudiger door 9 + 6.

 

Onderstaande link verwijst naar een website waar de plussommen op een leuke en goede manier geoefend worden:

http://www.ictgames.com/spacejumps.html

Verder kunnen werkblaadjes geprint worden via http://www.somprint.nl/plusminovertiental.html

 

 

Reacties zijn gesloten.