Splitsen

Splitsen is een oefening die voor sommige kinderen te weinig geoefend wordt tijdens de rekenlessen op school. Het is daarom een erg goede oefening voor thuis en tijdens de remedial teaching. In dit artikel schrijf ik wanneer splitsoefeningen kunnen helpen en waar u op moet letten.

Bij splitsen worden steeds hetzelfde getal in twee andere getallen opgedeeld. Het is de bedoeling om alle combinaties te zoeken. In rekenmethodes ziet dit er uit zoals het bovenstaande plaatje. Het gaat vooral om de getallen tot 10. De meeste kinderen hebben voornamelijk moeite met het splitsen van de getallen 6 t/m 9. Wanneer kinderen dit nog erg lastig vinden is het handig om blokjes of andere willekeurige voorwerpen te gebruiken om de verdelingen te maken.

Waarom is het splitsen zo’n belangrijke oefening? Omdat kinderen die dit vaak gedaan hebben de getallen die ‘bij elkaar horen’ uit het hoofd weten. Bijvoorbeeld de getallen 3, 6 en 9. Ze weten uit het hoofd dat je 9 kunt verdelen over 3 en 6. Wat je kinderen hier heel duidelijk bij moeten vertellen is wat ze met deze informatie kunnen! Namelijk 4 sommen weten zonder ze uit te hoeven rekenen:

– 3 + 6 = 9

– 6 + 3 = 9

– 9 – 3 = 6

– 9 – 6 = 3

Splitsen is dus de ideale oefening om het rekenen tot 10 onder de knie te krijgen zonder op de vingers of in het hoofd door of terug te tellen. Er zijn zwakke rekenaars in de groep 5, groep 6 of zelfs hogere groepen die de sommen tot 10 niet snel uit het hoofd kunnen. Het probleem bij deze kinderen is dat ze ook grotere sommen tellend oplossen omdat ze geen gebruik maken van de sommen tot 10:

– 80 – 8 = 72 want 10 – 8 = 2

– 40 + 30 = 70 want 4 + 3 = 7

– 100 – 40 = 60 want 10 – 4 = 6

– 70000 + 20000 = 90000 want 7 + 2 = 9

Zoals u ziet blijft het problemen opleveren wanneer de sommen tot 10 niet snel uit het hoofd uitgerekend worden en splitsen kan hierbij, mits op de goede manier toegepast door kinderen, een belangrijke bijdrage aan leveren.

 

 

Reacties zijn gesloten.