Squla - GIF - 468x60 - Leuk leren!

    

Tafels oefenen

 

Heel eenvoudig. De tafels moet je ‘stampen’. Gewoon uit je hoofd leren. Niets is minder waar. In dit artikel een paar tips die uw kind heel veel ellende kunnen besparen!

In de eerste plaats zou u eens 100 sommen in uw hoofd moeten krijgen waarvan u de betekenis niet begrijpt. 4 % 6 = 78, 8 % 9 = 45. Ik kan u verzekeren dat u dit ontzettend veel moeite gaat kosten. In rekenmethodes wordt dan ook niet voor niets eerst de basis van het vermenigvuldigen uitgelegd voor de tafels worden geautomatiseerd. Dit verloopt in de volgende stappen.

1. Concreet materiaal. Kinderen krijgen met bijvoorbeeld blokjes 5 groepjes van 4 blokjes te zien. Ze moeten er een som bij bedenken. De meeste kinderen komen dan op 4 + 4 + 4 + 4 + 4 = 20. Er wordt dan uitgelegd dat je ook snel 5 groepjes van 4 kunt opschrijven als som; 5 x 4 = 20. Het keerteken kan in dit stadium makkelijk benoemd worden als groepjes van. Er wordt nu geoefend met het omzetten van een aantal groepjes met blokjes naar een som en van een som een aantal groepjes leggen.

2. De vorige stap wordt iets moeilijker gemaakt door de groepjes als tekeningetje aan te bieden op papier. Er staan 3 groepjes met 5 olifanten op papier en van kinderen wordt gevraagd hier de keersom bij te zoeken. Kinderen voorhouden dat X groepjes van betekend kan verhelderend werken! Ook maken kinderen van een keersom een tekeningetje.

3. Kinderen begrijpen nu de keersommen en kunnen tafels uit het hoofd gaan leren.

Een goed idee dus om eerst even te peilen of uw kind de keersom al begrijpt alvorens de tafels te gaan ‘stampen’.

Het volgende waar ik uw aandacht voor wil vragen is het feit dat u de tafels niet allemaal uit uw hoofd kent. Ga maar eens na welke methodes u (vaak onbewust) gebruikt om alle sommen vrij snel te kunnen beantwoorden. 100 sommen allemaal uit je hoofd leren is namelijk een behoorlijk karwei. De volgende strategieën zijn echt nodig om de tafels te kunnen leren:

x  omkeringen: 5 x 8 = 40 – 8 x 5 = 40
x verdubbelen: 2 x 4 = 8 – 4 x 4 = 16
x halveren: 10 x 8 = 80 – 5 x 8 = 40
x 1 keer meer: 5 x 8 = 40 – 6 x 8 = 40 + 8 = 48
x 1 keer minder: 5 x 8 = 40 – 4 x 8 = 40 – 8 = 32
x een nul erbij of een nul eraf: 1 x 5 = 5 – 10 x 5 = 50 en 10 x 4 = 40 – 1 x 4 = 4

Hierbij zijn vooral de omkeringen en 1 x meer en 1 x minder essentieel voor het leren van de tafels. Ga na of uw kind deze strategieën wel gebruikt en oefen ze stelselmatig. Dit verkort de tijd die nodig is om de tafels te oefenen aanzienlijk!

En natuurlijk moet er dan ook gewoon heel veel geoefend worden met de tafelsommen. Het beste om dit vaak en kort te doen. Iedere dag een kwartiertje is vele malen effectiever dan één keer in de week anderhalf uur. Blaadjes met sommen kunnen gratis geprint worden vanaf http://www.somprint.nl/werkblad-tafels.html.

Wat verder nog erg kan helpen is om je met het oefenen te richten op de sommen die een kind nog niet kent. Het is zo zonde van de tijd om ook steeds de sommen die een kind al wel kent evenveel te oefenen als de sommen die zo moeizaam gaan. Op www.tafels-oefenen.nl wordt wanneer kinderen de tafels oefenen bijgehouden welke sommen een kind al kent en deze worden minder gevraagd. Een erg effectief gebleken methode en leuk om als afwisseling op deze website te oefenen!

Reacties zijn gesloten.